Disse 7 matvarene bør du spise når du er gravid

 

Gravide har økt behov for de fleste vitaminer og mineraler, blant annet kalsium, jod, jern og folat. Her får du vite hvilken mat du kan spise for at du og barnet i magen får nok næringsstoffer.

For gravide anbefales det, som for alle andre, å følge kostrådene til Helsedirektoratet og spise variert. Det vil si å spise «5 om dagen» av frukt og grønnsaker, velge grovt brød og grove kornvarer, magre meieriprodukter, spise både hvit og fet fisk, velge magre kjøttprodukter og være forsiktig med salt og sukker.

Smarte matvarer når du er gravid
Barnet utvikler seg hele tiden mens det ligger i magen. Vitaminer og mineraler er viktige for at denne utviklingen skal skje på best mulig måte, og det er noen du bør passe litt ekstra på å få nok av når du er gravid. Dette gjelder blant annet folat, vitamin D, jern, kalsium, jod og vitamin B12. Her får du vite mer om hvilke matvarer som kan hjelpe deg til å få nok av disse næringsstoffene.

Grønne grønnsaker
Grønne grønnsaker, for eksempel spinat, brokkoli og asparges, gir deg mye folat. Folat er viktig fordi det kan forebygge ryggmargsbrokk hos fosteret. Derfor kan du gjerne velge slike grønnsaker til middag når du er gravid. I tillegg til folat er disse grønnsakene kilder til jern, som du også trenger mer av når du er gravid. Blodvolumet ditt øker når du er gravid, og derfor trenger du ekstra jern. Jernet i blodet hjelper deg med å transportere oksygen både rundt i din egen kropp og til barnet. Jernstatusen din måles i en av de første svangerskapskontrollene, og da kan du få vite av legen om du bør passe litt ekstra på jerninntaket ditt.

Uavhengig av om du spiser matvarer med mye folat eller ei anbefales folat som kosttilskudd til alle kvinner som prøver å bli gravide. Har du ikke tatt folat før du ble gravid, kan du begynne så snart du finner ut at du er gravid. Folat anbefales til og med 12. svangerskapsuke.

Melk, yoghurt og brunost
Melk og meieriprodukter er de viktigste kildene vi har til jod og kalsium. Både jod og kalsium er viktig for at barnet i magen skal vokse og utvikle seg normalt. Kalsium er viktig allerede i magen når barnet skal begynne og bygge skjelettet sitt. Jod er nødvendig for utviklingen av hjernen og sentralnervesystemet til barnet. Ny forskning indikerer at selv mild og moderat jodmangel hos gravide kan knyttes til lavere kognitiv funksjon, forsinket utvikling (blant annet språkutvikling) og enkelte former for atferdsproblemer hos barn. I tillegg er kalsium og jod viktig for at du som gravid skal bygge og vedlikeholde skjelettet, og for stoffskiftet ditt.

Mange norske gravide får ikke nok jod. Som gravid trenger du 8 desiliter melk, syrnet melk og yoghurt om dagen for å sikre at både du og barnet i magen får nok. Brunost og prim er også gode jodkilder, og er derfor gode valg for gravide. Denne mengden vil også sikre at du får nok kalsium. Melk og meieriprodukter gir deg også vitamin B12, som blant annet er viktig for transport av oksygen med blod rundt i kroppen så vi skal føle oss friske og opplagte, og for utviklingen av nervesystemet til barnet.

Lurer du på hvilke oster som er trygge når du er gravid? Få svarene her.

Tran
Vitamin D får vi fra fet fisk, sollys i sommerhalvåret og det er tilsatt i noen meieriprodukter, men de fleste av oss får ikke nok vitamin D fra vanlig mat. For mange gravide vil det være nødvendig å ta kosttilskudd med vitamin D. En skje tran om dagen kan hjelpe deg og barnet i magen med å få nok vitamin D, og det bidrar også med de gode omega-3-fettsyrene. Nok vitamin D er blant annet viktig for å ta opp kalsium fra mat og drikke, slik at både du og barnet i magen kan få nok kalsium. Omega-3 er viktig for hjernens funksjon, både for deg selv og barnet i magen.

Fisk, både hvit og fet
Hvit fisk og fiskeprodukter av hvit fisk, som fiskekaker, fiskepinner og fiskepudding, inneholder rikelig med jod, som vi ikke finner i så mange matvarer. Spis gjerne fisk til middag 3 ganger i uken, og la 1-2 av dem være hvit fisk. I tillegg kan du gjerne spise fisk som pålegg. Spiser du fiskekaker og liknende er det smart å velge produkter med høyt innhold av fisk. Det er også smart å velge fet fisk til middag 1-2 ganger i uken, og gjerne spise fiskepålegg som makrell i tomat. Fet fisk gir deg mye D-vitamin og omega-3-fettsyrer.

Les mer om hvorfor jod er viktig når du er gravid.

Magert kjøtt
Kjøtt, særlig det røde kjøttet, er vår aller beste kilde til jern, og kroppen vår kan enkelt ta opp og utnytte jern fra kjøtt. Eksempler på rødt kjøtt du gjerne kan velge til vanlig er karbonadedeig, leverpostei, kokt skinke og rene kjøttstykker, som indrefilet, ytrefilet og mørbradbiff. Spiser du rødt kjøtt og grønne grønnsaker regelmessig, vil du kunne få nok jern gjennom kostholdet. Kjøtt gir deg også vitamin B12.

Egg
Egg gir deg blant annet vitamin B12 og jod. Ett egg om dagen er helt fint å spise, også når du er gravid!

Grove kornprodukter
Grovt brød, knekkebrød og müsli gir deg B-vitaminer, jern og mye fiber. Husk at sukkerinnholdet i müsli og kornblanding varierer mye, så det er smart å velge en variant med Nøkkelhull. Mange gravide kan ha treg mage, og da er det smart å få i seg rikelig med fiber og drikke mye vann.

Les mer:



Oppdatert 17.02.2017



Sjefredaktør: Karine Næss Frafjord
Fagredaktør: Maren Eriksen
Journalist: Janet Molde Hollund
Forumansvarlig: Tamara Nygård

RSS-feed Aktuelt fra Babyverden.no
Kontakt: babyverden(a)sandviks.com

Babyverden.no arbeider etter Vær Varsom- plakatens regler for god presseskikk og følger redaktørplakaten.


tilbyr veiledning gjennom Babyverden.no og Familieverden.no, og rett bok til rett tid gjennom Goboken. Eller sagt på en annen måte: Vi hjelper barn og foreldre å utvikle seg sammen. Vi utgir også Svangerskapsboken, Spedbarnsboken og Fødselsboken som deles ut gratis til alle gravide og småbarnsforeldre i Norge.

Copyright © 2001-2016 Babyverden.no - Kopiering av materiale fra Babyverden.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale. Babyverden har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Babyverden.no bruker informasjonskapsler (Cookies). Her kan du lese mer om vår bruk av informasjonskapsler(cookies) på Sandviks og Babyverden sine siter

Til toppen av siden