Du er her:  > HiPP > Nye gode kostvaner for...

Nye gode kostvaner for familien

 

Du kan gjøre store forskjeller i familiens kostvaner med bare små justeringer. Anna Åström, ekspert på barns kosthold og ernæringsfysiolog i HiPP, gir sine beste kostholdsråd for barn.

Hva bør man tenke på når det kommer til familiens måltider?
For folk flest er det bra å ha faste matrutiner, og det samme gjelder barna. Ved å spise mat til faste tider skaper man en rutine som gir trygghet. Å la barna bestemme hva familien skal spise kan gjøre et måltid unødvendig komplisert. Gi derfor ikke barna for mange alternativer, lag heller én matrett som hele familien skal spise. Gjør grønnsaker til en naturlig del av måltidet ved å alltid servere grønnsaker på bordet. Du kan variere hvordan grønnsakene kuttes for å gjøre det litt mer spennende. 

Anna Åström, ekspert på barns kosthold og ernæringsfysiolog i HiPP.Hvordan kan man redusere inntaket av det skjulte sukkeret?
Les på emballasjen. Ingrediensene står alltid i rekkefølge, med den største bestanddelen først. Hvis sukker er blant de første ingrediensene, tyder det på et høyt innhold av sukker. Sammenlign ulike produkter og forsøk å minimere sukkeret. Minimer sukkeret i mat som familien spiser ofte, for eksempel frokostmat som brød, korn- og meieriprodukter. Drikk vann som tørstedrikk, og til alle måltider. Juice, saft og brus inneholder alle store mengder sukker som lett tas opp i kroppen og forårsaker svingninger i blodsukkeret.

Hvordan kan man gjøre forskjeller på fest og hverdag?
Ved å spise et variert kosthold med høyt næringsinnhold og mye grønnsaker i ukedagene, er det rom til å unne seg noe ekstra godt når det er tid for festligheter. Barna får da lære at familien kan spise noe godt sammen ved spesielle anledninger. Fest og feiringer forbindes ofte med god mat, desserter og søtsaker, men det finnes mange ulike måter å feire på, noen ganger kan en morsom aktivitet være et vel så bra alternativ til en fin og hyggelig stund sammen.

Vegatariansk kost + baby = sant
Det er ikke noe problem i å spise vegetarisk kost helt fra begynnelsen, så lenge du passer på at babyen får i seg nok energi, næringsstoffer, proteiner og fett.

Hva er vegetarisk kost?
Man kan være vegetarianer på flere måter. Laktovegetarianere utelukker kjøtt, fisk, sjømat og egg. Lakto-ovo-vegetarianere ekskluderer det samme, men spiser derimot egg. Veganere spiser bare produkter fra planteriket. Vegansk kost er det som krever mest kunnskap og research for å være sikker på at et barn får i seg de næringsstoffene det behøver. Forhør deg med helsesøsteren din. Flexitarianer er en nyere form for kosthold, hvor man tar utgangspunkt i et vegetarisk kosthold, men legger til noen animalske produkter.
Kan barn være vegetarianere fra starten?
Ja absolutt, det går helt fint så lenge foreldrene har gode kunnskaper om vegetarisk kosthold. Det er viktig å servere variert mat med nok energi, og ikke et for høyt innhold av fiber. Rotfrukter, grønnsaker, belgfrukter, frukt og bær har et generelt høyt innhold av fiber. For store mengder av fiber gjør barn mette og kan føre til et lavt energiinntak. Hold derfor et øye med at barnet vokser og utvikler seg som det skal, samt se til at barnet får i seg tilstrekkelig med fett. Om barnet spiser vegetarisk mat er det viktig at barnet får tilstrekkelig med vitamin B12.  

Er det proteiner i vegetarisk mat?
Bønner, erter, quorn, tofu og andre soyaprodukter inneholder viktige byggesteiner som barnet trenger for en normal utvikling. Det finnes også mange andre proteiner i mat som sammen komplimenterer hverandre, for eksempel fullkornsprodukter som brød, grøt, müsli, sammalt mel, teff, hirse og amarant. 

Hvordan dekker man behovet av jern?
Belgfrukter, tofu og andre soyaprodukter bør inkluderes både i lunsj og middag. Server gjerne frukt eller bær etter alle måltider, de inneholder vitamin C som forbedrer opptaket av jern. Det er bra å fortsette ammingen/gi morsmelkerstatning selv under andre leveår. Det anbefales å servere barnet jernberiket grøt for å sikre inntak av jern. 



Oppdatert 22.02.2017



Sjefredaktør: Karine Næss Frafjord
Fagredaktør: Maren Eriksen
Journalist: Janet Molde Hollund
Forumansvarlig: Tamara Nygård

RSS-feed Aktuelt fra Babyverden.no
Kontakt: babyverden(a)sandviks.com

Babyverden.no arbeider etter Vær Varsom- plakatens regler for god presseskikk og følger redaktørplakaten.


tilbyr veiledning gjennom Babyverden.no og Familieverden.no, og rett bok til rett tid gjennom Goboken. Eller sagt på en annen måte: Vi hjelper barn og foreldre å utvikle seg sammen. Vi utgir også Svangerskapsboken, Spedbarnsboken og Fødselsboken som deles ut gratis til alle gravide og småbarnsforeldre i Norge.

Copyright © 2001-2016 Babyverden.no - Kopiering av materiale fra Babyverden.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale. Babyverden har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Babyverden.no bruker informasjonskapsler (Cookies). Her kan du lese mer om vår bruk av informasjonskapsler(cookies) på Sandviks og Babyverden sine siter

Til toppen av siden