Stor studie pågår i USA:
Gravide som spiser fisk kan få mer intelligente barn
Kan makrell i tomat på brødskiva eller en ekstra laksemiddag i uken gjøre at kvinner føder mer intelligente barn?
En stor studie ser nå på om det finnes en sammenheng mellom gravides inntak av fet fisk og barns intelligens. Tesen var: Kan gravide forbedre intelligensen til barnet ved å spise fisk? I dag ble deler av studien publisert, men endelige konklusjoner trekkes først når studien blir ferdig neste år. Forskerne bak studien er knyttet til University of Granada i USA.
I studien ble blodprøver fra 2000 kvinner undersøkt. Blodprøvene ble tatt mens de var gravide i uke 20. I tillegg ble det tatt blodprøver fra navlestrengen etter barna var født.
Les om graviditet og kosthold
Fettsyrene er helt avgjørende for utviklingen av fosteret
Forskerne så særlig på fettsyrene i fisken, og særlig omega-3 og omega-6. Blodprøvene fra de gravide og fra navlestrengene ble analysert for å se konsentrasjonen av disse fettsyrene, og hvilken påvirkning mors fiskeinntak under graviditeten kunne ha på fosteret i magen. Forskerne fant at mengden av omega-3-fettsyren DHA som blir overført til fosteret gjennom morkaken, kan være helt avgjørende for utviklingen av fosteret. DHA er hovedbestandelen i membranen til hjernecellene.
Forskerne fant at barn av mødre som hadde spist fisk gjennom svangerskapet gjorde det bedre på tester av verbal intelligens og finmotorikk. Barna scoret også bedre på sosiale egenskaper.
Gravid uke for uke
En tidligere studie har vist en tydelig sammenheng mellom inntaket av fet fisk i svangerskapet og intelligensnivået hos barna da de var åtte år.
Les om morkaken og navlestrengen
Studien fortsetter - for tidlig å trekke bastant konklusjon
Forskerne sier at det ikke ennå kan slås fast om det er en direkte sammenheng mellom inntak av DHA gjennom fet fisk og barnets IQ.Studien fortsetter og avsluttes i 2013. Da håper de å ha svaret på om inntak av fet fisk under graviditeten gir smartere barn.
|
DHA er en såkalt marin fettsyre. Det ser ut til at DHA er den fettsyren som er viktisk for hjerne- og synsfunksjonen.
Alle har vi både fettsyrene DHA og EPA (som har mest å si for hjerte- og karfunksjonene) i alle cellene i kroppen. Kroppen danner begrensede mengder av disse fettsyrene selv. Helsedirektoratet anbefaler derfor at man får i seg mer av disse enten gjennom kosten, eller i form av tilskudd dersom en ikke får i seg nok gjennom maten.
For de fleste er det nok med de fettsyrene en får gjennom å spise fet fisk på brødskiva eller til middag en elller flere ganger i uken.
Personer som ikke spiser fet fisk, eller som spiser lite fet fisk, bør ta et daglig tilskudd av tran eller andre omega-3 tilskudd
Kilder: Wikipedia og Helsedirektoratet
|
Kilde: News.Medical.net