Bekkenløsning

Når du er gravid blir leddbånd og leddforbindelsene i bekkenet mykere. Dette fordi bekkenet skal utvides under fødselen. Enkelte opplever så store smerter at de ikke kan fungere hjemme, på jobb eller sosialt.

Utskriftsvennlig versjon

Dersom det gir så store smerter at du ikke kan fungere som du pleier, vurderes det som unormalt. Tilstanden kalles da symtomgivende bekkenløsning

Bekkenledd-syndrom diagnostiseres ut fra bekkensmerter som fortsetter 6 uker etter at barnet er født.

Generelt sett hersker det stor uenighet om årsak og behandling av bekkensmerter hos gravide. Det vi vet er at bekkenløsning debuterer oftest fra midten av svangerskapet og utover, men hos enkelte kan det oppstå svært tidlig. Har en først hatt bekkenløsning i et svangerskap, er det stor risiko for å få det i neste også.

Symptomer
De dominerende symptomene på bekkenløsning er smerter i ett eller flere av bekkenets ledd, ubehag i lyskeregionen, isjaslignende smerter, eller funksjonsnedsettelse i beina. Symptomene er ulike fra person til person og kan variere fra dag til dag. Smerten kan komme plutselig etter en vridning, et støt eller belastning, eller den kan komme som en sensmerte, dunkende og verkende, pga. belastning dagen før.

Jo mer du undervurderer symptomene, desto mer vil du spenne muskulaturen for å sikre bekkenet og prøve å unngå smerter. Dette kan lett føre inn i en ond sirkel. Stramme muskler i bekken og sete over tid vil føre til dårligere sirkulasjon. En spent muskulatur vil gi større drag på leddbånd og senefester, som igjen kan føre til såre leddbånd/senefester og betennelsesprosesser. Dårligere sirkulasjon kan også lettere gi væskestuvning i bekkenet, og dette kan trykke på nerver og føre til ulike smertesymptomer.

Sett ned tempoet
Bekkenløsningsproblematikken kan forverres utover i svangerskapet hvis ikke du tar hensyn til den. Det viktigste du kan gjøre, er å sette ned tempoet og kravene til deg selv. Lytt mer til kroppen og prøv å finne ut hvordan du best kan fungere slik at smertene reduseres. Dette kan føles svært vanskelig, fordi det i vår kultur forventes at gravide skal fungere som vanlig. Vanskeligst er kanskje forventninger en har til seg selv. Hvil ofte i løpet av dagen, helst før du føler at du trenger det.

I dag er det ingen enhetlig behandling av bekkenløsning. Fysioterapi, manuell terapi, akupunktur etc. er prøvd, og erfaringene er ulike. Dersom du ønsker faglig hjelp, bør du sjekke om behandleren har erfaring med bekkenløsningsproblemer. Bekkenløsning kan sammenligne med en forstuvet/overstrukket ankel. Det gjør vondt, og det trengs ro for at det skal gro. Avlastning på jobben og hjemme er av uvurderlig betydning.

I forbindelse med fødselen kan det være gunstig å snakke med jordmor om fødestillinger, slik at det i den grad det er mulig blir tatt hensyn til bekkenet under fødselen og i barseltiden.

Det fins råd og anbefalinger om tiltak du selv kan prøve ut for å lette hverdagen. Disse kan du få ved å henvende deg til Landsforeningen for kvinner med bekkenløsningsplager, fysioterapeuter, jordmødre etc. Det fins også bøker med informasjon om bekkenløsning, bl.a. N. Biørnstad og E. Endresens bok "Fødsel, kraft og kjærlighet". Dessuten fins det filmer, deriblant en som heter "Bekkenløsning, kan det ramme meg?".

Landsforeningen for kvinner med bekkenløsningsplager jobber med å forbedre rettighetene til kvinner med bekkenløsning. De har lokallag i alle fylker.

annonsebilag

På forsiden nå:


Legg inn en kommentar
 
bokstaver igjen
Antall kommentarer: 1
anbefaler slyngetrening!
Skrevet av gravid 24 uker 26.10.2010
Det stemmer at man skal roe ned tempoet og ta hensyn til smertene, men jeg ble også fortalt av min fysioterapeut at mange gjør den feilen at de blir redde for alt som er av aktivitet og bevegelse, og at dette kan gjøre vondt verre. Har man smerter kan trening hjelpe, men man bør gå til fysio og få spesialtilpassede øvelser. Jeg fikk veldig god hjelp med slyngetrening på Redcord Clinic Lysaker - anbefales!

De har også et treningsprogram for forebygging av plager på hjemmesiden redcord.no: http://www.redcord.no/Excercises.aspx?m=491
og her er en artikkel fra klikk.no om slyngetrening for gravide: http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/sunnhet/article451071.ece
Lykke til!
Legg inn en kommentar | Rapportér upassende innhold

 

 

 

Sjefredaktør: Karine Næss Frafjord
Fagredaktør: Maren Eriksen
Journalist: Janet Molde Hollund
Forumansvarlig: Janet Usken

RSS-feed Aktuelt fra Babyverden.no
Kontakt: babyverden(a)sandviks.com

Babyverden.no arbeider etter Vær Varsom- plakatens regler for god presseskikk og følger redaktørplakaten.


tilbyr veiledning gjennom Babyverden.no og Familieverden.no, og rett bok til rett tid gjennom Goboken. Eller sagt på en annen måte: Vi hjelper barn og foreldre å utvikle seg sammen. Vi utgir også Svangerskapsboken, Spedbarnsboken og Fødselsboken som deles ut gratis til alle gravide og småbarnsforeldre i Norge.

Copyright © 2001-2012 Babyverden.no - Kopiering av materiale fra Babyverden.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale. Babyverden har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.