Huskeliste for første trimester

Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Illustrasjonsfoto: Shutterstock 

Gratulerer med graviditeten – nå har du fått ansvaret for et nytt liv! Det er spennende, kanskje litt skummelt, fantastisk og fascinerende. Det er også mye å huske på. Her er en påminnelse om de viktigste tingene du kan gjøre for deg selv og babyen din i disse viktige første ukene!

Artikkelen fortsetter under annonsen
 
ADTECH.config.placements['d4_netboard'] = { responsive : { useresponsive: true, bounds: [{ id: 'bv_d4_netboard_mobil', min: 0, max: 579 },{ id: 'bv_d4_netboard_tablet', min: 580, max: 1199 },{ id: 'bv_d4_netboard_desktop', min: 1200, max: 9999 }] }, params: { target: '_blank' } }; ADTECH.loadAd('d4_netboard');

Besøk terminkalkulatoren
Du har kanskje hatt mistanken om at noe skjer inni kroppen din, uten å kunne være helt sikker. Men så snart graviditetstesten er tatt og det står ”gravid” eller to streker i displayet, er det et faktum. Noen trenger kanskje en ekstra bekreftelse – eller tre. Er det virkelig? Har det endelig skjedd? Noen barn er etterlengtet, andre en hyggelig overraskelse. Uansett så er det en liten spire inni deg. For mange er det naturlige neste trinnet å forsøke å finne ut når babyen skal komme til verden. Terminen er mildt sagt en usikker dato. Bare rundt fire prosent av alle babyer kommer til verden på termindatoen. Men rundt åtte av ti blir født innenfor et par uker før eller etter termin. Flere studier tyder på at svangerskapslengden i stor grad bestemmes helt tidlig i svangerskapet. Noen barn bruker altså kortere eller lengre tid på å bli klare enn andre – og det er helt normalt. Men det er likevel praktisk å ha en dato å forholde seg til. Besøk terminkalkulatoren vår og fyll inn datoen din siste menstruasjon begynte, så får du den magiske datoen opp, sammen med en rekke viktige milepæler. Du kan også velge å regne ut fra unnfangelse hvis du er ganske sikker på når det skjedde. Husk at svangerskapslengden regnes fra første dag i siste mens, selv om du først ble gravid rundt to uker senere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ta folat
Det kalles folsyre eller folat og er et viktig b-vitamin som kroppen trenger for celledeling. Nå som du er gravid trengs det ekstra folat for å bidra til celledelingen som skjer inni deg. Derfor bør du ta ekstra tilskudd. Det er anbefalt at gravide tar 0,4 milligram folat daglig. Det beste er om du tok slikt tilskudd allerede i ukene før du ble gravid, men det er ikke for sent å starte. Jo før jo heller. Folat finnes i de fleste multivitaminer, men pass på at du får høy nok dose. Du skal ikke ta flere multivitaminer for å få nok folat. Det finnes egne folattabletter som inneholder riktig dose. Folat er vannløselig, så alt kroppen din ikke trenger, tisser du ut. Den viktigste grunnen til at man anbefaler folat i forbindelse med svangerskap, er at det har vist seg å redusere risikoen for ryggmargsbrokk (nevralrørsdefekt) markant. Ryggmargsbrokk er en tilstand hvor fosterets ryggsøyle ikke lukker seg helt, slik at ryggmargen skades og barnet kan få bl.a lammelser i bena, problemer med vannlating og avføring. Dette er en alvorlig misdannelse. Ryggmargsbrokk er dessuten en av de få misdannelsene man kan forebygge! Heldigvis forekommer nevralrørsdefekter sjelden, det var kun 55 tilfeller i 2012, av nesten 62 000 svangerskap. Nesten sju av ti gravide tar folattilskudd, og det er kvinnene mellom 30 og 34 år som er flinkest. Husk den lille tabletten som kan forebygge!

Slutt å røyke
Barn av mødre som har røyket i svangerskapet er 200-300 gram mindre enn andre barn. Det høres kanskje ikke så farlig ut, men det kan være det. I tillegg øker røyking risiko for blant annet spontanabort, blødninger, forliggende morkake, for tidlig fødsel og astma eller andre luftveislidelser. Babyen i magen din har altså alt å tjene på at du klarer å kutte røyken. Det er dessuten også mye penger å spare – røyker du en 20-pakning til dagen vil du spare over 30 000 kroner på ett år! Penger som kanskje kan brukes på babyutstyr i stedet? I 2012 røykte 9,4 prosent av alle gravide i begynnelsen av svangerskapet. 5,9 prosent røyker fortsatt i slutten av svangerskapet. For noen er det enkelt å kutte røyken – andre synes det er veldig vanskelig. Søk hjelp hos jordmor, helsesøster, fastlegen eller ring Røyketelefonen 800 400 85 eller sjekk www.slutta.no. 

Kutt ut alkoholen
Vi vet ikke hvor mye (eller lite!) som skal til før alkohol du drikker kan skade babyen i magen. Derfor er rådet fra Helsedirektoratet at du avstår helt fra alkohol. Alkoholen passerer gjennom morkaken, slik at fosteret i løpet av få minutter får samme promille som mor. En del av alkoholen kommer også over i fostervannet som barnet drikker. Fosteret har derimot ikke like gode forutsetninger for å bryte ned giftstoffene som mor. Derfor går det lengre tid før alkoholen går ut av barnets kropp. Alkohol er spesielt giftig for hjerneutviklingen. Barnet kan få alvorlige misdannelser, lavere intelligens, ADHD eller bli født for tidlig om mor drikker alkohol i svangerskapet. Å kutte ut alkohol vil alltid være gunstig for barnet – uansett tidspunkt i svangerskapet. Men jo før jo bedre.

Bestill time til første svangerskapskontroll
Du kan selv velge om du vil gå til jordmor eller lege for svangerskapskontroller. De fleste veksler mellom. Denne første kontrollen pleier å skje mellom uke åtte og tolv. Ved første kontroll er det mye informasjon å få, så ta gjerne med deg kjæresten din slik at dere er to om å huske alt dere blir fortalt. Dere vil også få med informasjon hjem. I tillegg til blodprøver og urinprøve (husk å ta med!) vil vekt og høyde noteres på ”helsekort for gravide” som er svangerskapsjournalen din. Det vil du få med deg hjem, og må huske å ta med på senere kontroller. Dere har kanskje mange spørsmål dere ønsker svar på. Et godt tips er å notere dem ned i forkant – for det er fort gjort å glemme! Kanskje føles svangerskapet mer virkelig nå som du har fått bekreftet det hos lege eller jordmor?

Les mer om hva som skjer på første kontroll og hvordan du kan tolke helsekortet

Vær forsiktig med medisiner
Kan du fortsette med dine faste medisiner nå som du er gravid? Kan du ta Paracet mot hodeverken eller Postafen mot kvalmen? Svaret er at du alltid skal sjekke på forhånd! Hør med legen din om de faste medisinene. Og ikke slutt med viktige medisiner uten å ha konsultert legen din først! Du kan også sjekke på tryggmammamedisin.no om hvilke medisiner du trygt kan bruke, og hvilke du bør unngå.

Les mer om medisiner og graviditet

Begrens inntaket av kaffe, cola og te
Helsemyndighetene anbefaler gravide å være forsiktige med kaffe og koffeinholdige drikker. Inntaket av kaffe, sort te, cola og andre koffeinholdige drikker bør begrenses til 1-2 kopper per dag. Årsaken er blant annet at høyt inntak av koffein er forbundet med dårligere vekst for fosteret.

– Gravide bør drikke så lite cola, kaffe og te som mulig

Meld deg inn i terminklubben din
Har du lyst til å rope ut at du er gravid, men så synes du at det er for tidlig å gjøre det? Tenk om igjen – du kan helt trygt slippe løs din begeistring – gjemt bak et valgfritt kallenavn på Babyverdens forum! Og det beste av alt? Du møter andre som er i akkurat samme situasjon. Inne på terminklubben din vil du kunne stille alle spørsmålene som gnager, fortelle om den lammende trøttheten, ømme brystene og kvalmen. Du kan juble, dele dine bekymringer og få nye venner. Kanskje bor dere også i nærheten av hverandre slik at dere kan treffes nå eller når babyene er kommet til verden? En slik klubb er gull verdt. Finn din og meld deg inn!

Prøv tipsene som virker mot kvalme
Tenker du at kolleger, venner og familie sikkert må kunne skimte grønnfargen i ansiktet ditt der du forsøker å holde på hemmeligheten? Merker du at bare det å pusse tennene trigger kvalmen? Og kunne du helst tenke deg å bare ligge flatt og knaske tørre kjeks hele dagen? Nesten åtte av ti gravide blir kvalme, og kvalmen kan slå til når som helst på døgnet. Som regel skjer det likevel når det er en stund siden du har spist, og blodsukkeret er lavt. Det kan derfor være praktisk å småspise litt for å holde kvalmen i sjakk. Kvinner som venter mer enn ett barn er oftere mer plaget av kvalme på grunn av økt hormonmengde. Tipsene som hjelper er: spis lite og ofte, unngå mat med høyt fettinnhold, spist før du blir sulten, sørg for ekstra mye søvn og hvile, unngå stress, spis mat rik på karbohydrater, drikk nok (særlig om du kaster opp), unngå det som trigger kvalmen, få frisk luft og gå på besøk for å få tankene over på noe annet. Er du veldig kvalm om morgenen kan et par grove kjeks eller et knekkebrød og litt te inntatt i sengen være en god start på dagen.

Les også: Hvorfor blir noen ekstremt kvalme?

Sov når du kan!
Veldig mange blir voldsomt trøtte de første ukene av svangerskapet. Trøttheten kan virke lammende, og mange tenker ikke på annet enn søvn, og sovner bare de setter seg ned. Årsaken til trøttheten vet vi ikke sikkert, men det krever mye energi å skape et helt nytt menneske! Kanskje henger det sammen med at babyen er ekstra sårbar i begynnelsen av svangerskapet? Sånn at graviditeten hindrer deg i å gjøre noe som ville kunne skade babyen? Det beste du kan gjøre er å lytte til kroppen din. La den få den roen og hvilen den trenger. For mange slipper trøttheten taket når første trimester er over. I mellomtiden får du la kroppen få bestemme over viljen – det er slett ikke sikkert du har noe valg, men bare sovner!

Skru ned forventningene
Skulle du rukket så mye mer enn det du gjør? Å være gravid er for mange hard jobbing. Da blir du nødt til å skru ned på andre ting. Kanskje får huset bare se rotete ut, vennene får vente og alle planene utsettes? Fra nå av er du ikke lenger hovedpersonen i livet ditt! Og det vil gjelde i mange år framover. Alt kan ikke være perfekt, så hva er viktigst? Prioriter riktig og lytt til kroppen din. Godt nok er ofte mer enn nok. Men å skru ned forventningene kan være en vanskelig oppgave. Og de skal heller ikke skrus for lavt.

Jesper Juul: – Gravid? Snakk ut om forventningene NÅ!

Les om alt som skjer inni kroppen din!
Bortsett fra svangerskapssymptomer, er det ikke mye av det magiske som skjer inni deg som du får med deg. Men disse første tolv ukene er de mest magiske i hele svangerskapet. Aldri i livet skjer utviklingen så raskt! Fra en liten prikk blir embryoet formet til en liten minibaby. Allerede i uke 10 er alle organer babyen din noen gang vil ha være formet. Tenk på det! Det kan være vanskelig å se dette for seg. Derfor bør du besøke animasjonen som viser denne fantastiske utviklingen! Har du fått Svangerskapsboken hos legen eller jordmoren din? Hvis ikke – be om å få den. Her kan du lese om utviklingen uke for uke gjennom hele svangerskapet, og du kan selv notere ned tankene dine. Boken har dessuten egne uketekster til pappa!

Vær i aktivitet
Du kan og bør være fysisk aktiv i svangerskapet. Det kan dessuten hjelpe mot svangerskapsplager som kvalme og oppblåsthet. Daglig bevegelse på minimum 30 minutter eller 3x10 minutter med en intensitet så høy at du nesten ikke kan føre en samtale, anbefales. Fysisk aktivitet kan gi deg et lettere svangerskap og fødsel, redusert risiko for svært stor vektøkning, bedre allmenntilstand, bedre selvfølelse, færre tegn til stress, bedre glukosetoleranse og insulinfølsomhet og bedre helsetilstand om du får svangerskapsdiabetes. Gode treningsformer er gåing, sykling, skigåing, jogging, aerobic, svømming, magedans og enkelte yogaøvelser. Du bør unngå kontaktidretter og annet som kan sett deg selv eller barnet i fare. Husk også å trene bekkenbunnen!

Les også: Trening med barn i magen

Spis sunt
Du trenger litt mer mat nå som du er gravid – men ikke mer enn for eksempel en ekstra grovbrødskive med pålegg, et glass skummet melk og et eple. Det viktigste er at du spiser riktig; variert og vitaminrikt. Mange henger seg opp i hvilken mat de ikke kan spise. Kort oppsummert er det rått kjøtt (inkludert spekemat, gravet kjøtt og tartar), hvalkjøtt, selkjøtt, reinsdyrkjøtt fra enkelte områder, ferskvannsfisk over 25 cm/1 kg, fiskelever, krabbeinnmat (det hvite kjøttet i klør og skallhus er ok), hai, sverdfisk, skate, fersk tunfisk (den på boks er trygg), måkeegg og sopp fra enkelte områder, upasteurisert melk og ost av upasteurisert melk. Unngå myke oster som Brie og Camembert og muggoster som Gorgonzola med mindre de er tilstrekkelig varmebehandlet. Oppskåret pålegg bør inntas ferskest mulig. Du kan sjekke detaljerte råd på Matportalen eller forhøre deg med jordmor eller lege.

Les også: Gravid? Dropp spekematen!

Skriv ned tankene dine
Hva tenkte du da graviditetstesten var positiv? Hvordan reagerte kjæresten din? Hvilke symptomer har du? Hva gleder du deg til? Hva er du bekymret for? Tror du det er en gutt eller jente? Er det en tid hvor tankene myldrer, så er det ofte i disse første ukene. Å skrive dem ned kan gjøre det lettere å sortere dem. Og notatene kan være kjekke å ha til senere. Kanskje noterer du dem ned i Svangerskapsboken? Kanskje vil du skrive dem til babyen i magen som små brev?

Involver kjæresten din
Selv om det bare er du som er gravid, er dere to om å vente barn. Men mens svangerskapet er veldig virkelig for deg – med alle plager, følelser, drømmer og tanker, så er det kanskje ikke like enkelt for ham å forestille seg hva som skjer inn i magen din. For ham er det ikke så mye som er endret, kanskje bortsett fra kjæresten hans? Sørg for at dere deler tankene, spørsmålene, fascinasjonen, gleden og bekymringen. Du kan ikke forvente at han viser veldig stor interesse for oppkast, trøtthet og oppblåst mage, men ikke tvil på at han vil gjøre det beste for deg og babyen deres. Dere er allerede en liten familie. Har han lest uke for uke til far?

Til alle menn: Sannheten om gravide

Ha sex – hvis du har lyst
Er du redd for at samleie kan være skadelig for babyen? Det er det som regel ikke. Dere kan trygt ha sex hvis dere har lyst. Men nettopp dette med lysten varierer veldig. Kanskje er ikke sex det første du tenker på der du ligger på sofaen og sliter med å holde deg våken mens kvalmen velter over deg? Det er også helt normalt. Dere skal likevel vite at orgasme ikke skader barnet, og at barnet ligger trygt beskyttet inni en tett livmor, med fostervann på alle kanter. Og babyen din har det som regel best når du har det bra.

Tenk økonomi
Det er ikke billig å få barn. Det er derfor lurt å begynne å tenke på det allerede nå. Har dere oversikt over økonomien? Er den romslig eller trang? Kan dere begynne å sette av litt penger hver måned nå slik at dere har råd til vogn, seng, stellebord og alt annet som skal i hus før babyen kommer? Det kan også være nyttig å tenke alternativt – er det noen dere kan arve etter? Kan utstyret kjøpes brukt? Noen vurderer også å kjøpe nytt hus eller bil, eller pusse opp barnerom. Bør dere reforhandle lånet eller forsikringene? Ikke la utgiftene komme som julekvelden på kjerringa!

Les også: Rettigheter og stønader ved fødsel

Velg behagelige klær
Noen går opp et par kilo, andre ned disse første ukene av svangerskapet. Begge deler er normalt. Men for de fleste vil magen føles større allerede. Ikke fordi babyen krever så mye mer plass, men fordi magen er oppblåst – særlig på ettermiddagen og kvelden. Noen velger å kjøpe inn de første mammaklærne, andre kjøper nye klær i en større størrelse eller tyr til bukser med strikk i livet. Det viktigste er at du velger klær som er behagelige å ha på. Klær som strammer kan gjøre plagene dine verre.

Les også: Når kommer magen?

Fortell den store nyheten
Det finnes ikke noe fasitsvar på hva som er riktig tidspunkt å dele den store nyheten med ”resten av verden”. Noen forteller det umiddelbart til nærmeste familie og venner, andre holder helt tett fram til uke 12 eller en annen bestemt uke. Dere må selv kjenne etter hva som føles riktig. Noen venter med å fortelle av frykt for å spontanabortere, andre velger å fortelle tidlig nettopp slik at de kan ha noen å støtte seg på om de skulle spontanabortere. Måten dere forteller det på er også opp til dere. Noen er veldig kreative og pakker inn en body som de gir i gave til vordende besteforeldre, eller poster et bilde på Facebook av boller i ovnen. Her er det lov til å være kreative – eller ikke. Det er også lurt å fortelle sjefen på jobb om den kommende familieforøkelsen. Du må ikke si ifra før noen måneder før du skal ut i permisjon, men det føles for mange riktig at sjefen får vite det før kollegene – og før det ikke er tvil fordi kulen på magen er så stor.



Oppdatert 03.08.2015
annonsebilag
 
ADTECH.config.placements['d5_annonsorinnhold'] = { responsive : { useresponsive: true, bounds: [{ id: 'bv_d5_annonsorinnhold', min: 0, max: 9999 }] }, params: { target: '_blank' } }; ADTECH.enqueueAd('d5_annonsorinnhold');
 
ADTECH.config.placements['d6_annonsorinnhold'] = { responsive : { useresponsive: true, bounds: [{ id: 'bv_d6_annonsorinnhold', min: 0, max: 9999 }] }, params: { target: '_blank' } }; ADTECH.enqueueAd('d6_annonsorinnhold');

Legg inn en kommentar
 
 
 
 
bokstaver igjen
Antall kommentarer: 0


 

 

 

Sjefredaktør: Karine Næss Frafjord
Fagredaktør: Maren Eriksen
Journalist: Janet Molde Hollund
Forumansvarlig: Tamara Nygård

RSS-feed Aktuelt fra Babyverden.no
Kontakt: babyverden(a)sandviks.com

Babyverden.no arbeider etter Vær Varsom- plakatens regler for god presseskikk og følger redaktørplakaten.


tilbyr veiledning gjennom Babyverden.no og Familieverden.no, og rett bok til rett tid gjennom Goboken. Eller sagt på en annen måte: Vi hjelper barn og foreldre å utvikle seg sammen. Vi utgir også Svangerskapsboken, Spedbarnsboken og Fødselsboken som deles ut gratis til alle gravide og småbarnsforeldre i Norge.

Copyright © 2001-2016 Babyverden.no - Kopiering av materiale fra Babyverden.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale. Babyverden har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Babyverden.no bruker informasjonskapsler (Cookies). Her kan du lese mer om vår bruk av informasjonskapsler(cookies) på Sandviks og Babyverden sine siter

Til toppen av siden